A P H E L I O N

احترام ، عدم احترام

شنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۱۶ ب.ظ

در میان تمام پست های بلند این روز ها ، گذری به افکار کوتاه و سرسری ام اگر بخواهم بی اندازم ، می شود این پست که حاصل یک پرسش ذهنی است ، ذهن من از من . 


در حالی که صدای اذان در فضا پیچیده و من در ماشین تنها دارم مسیر را طی می کنم ، صدای موزیک را هم که به صورت کلی کمی پایینتر از حد معمول بود ، کمتر می کنم ، تا جایی که به گوش نرسد ، این بین خودم از خودم می پرسم چرا این کار را کردم و جدای از تمام احکام و مسائل شرعی اش که در آن لحظه برایم مهم نبود . و جدای از اینکه می تواند یک عادت باشد که از روی تکرار در من ریشه کرده باشد . دلیل واضحی برای آن می بینم . 


احترام به صدای اذان ، احترام به آن ساعت شرعی و یا احترام به آن لحظه ی ملکوتی و هرچه که بخواهیم اسمش را بگذاریم ، واضح ترین دلیلی است که از هرکسی که بپرسی میتواند برایت بیاورد . از کودک 10 ساله تا پیر 70 ساله . اما سوال این بود ، عدم احترام من در این لحظه آیا نشانه بی احترامی من است ؟؟ این بین به دو صورت می توانم به ماجرا نگاه کنم ، مثل این است که بگوییم عدم تلاش من برای نجات فردی که در حال خودکشی است ، به معنی قاتل بودن من است ؟؟؟ و یا این که از زاویه ای دیگر بگوییم ، عدم سلام کردن من به تمام آدم هایی که نمیشناسم در حالی که سلام کردن من نشانه احترام است ، می شود نشانه بی احترامی من . 


در مورد اول شاید اختلاف نظر هایی باشد ، اما در مورد دوم تقریبا همه سر اینکه عدم احترام من نشانه بی احترامی نیست توافق نظر داریم . اما در این مورد ، آیا عدم اقدام من برای کم کردن صدای موزیک می شود بی احترامی ؟؟؟ 


ضمنا لازم به گفتن نیست ، اذان ، قتل ، سلام کردن و یا هر مثال دیگری صرفا می شود مثالی از دُزی که من در نظر دارم ، بجایش می توانستم بگویم مثلا یک مسئله ی تقریبا حساس ، یک مسئله کاملا حساس و یک مسئله بی اهمیت . 

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • شنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۱۶ ب.ظ
  • آیدین

نظرات  (۲)

پستات اینطوریه که انقد به حرفایی که میزنی فک میکنم و دنبال دلیل و درست و غلط میگردم که یهو ته مغزم خالی میشه.مث بی خبر کشیدن چارپایه ی اعدام!همونقد حس پوچی مطلق
آدم از محدود بودن مغز خودش عصبی میشه!!:)
پاسخ:
خوشحالم که در حدی هست که ذهن رو درگیر کنه . 
به نظرم دنبال درست و غلط بودن به اون شکل معنایی نداره تا زمانی که درست و غلط عمدتا تحت شرایط ساخته ذهن خود ما معناشون رو پیدا می کنن . نگاهت اینجوری نباشه که سر هر دو راهی یه راه درست و یه راه غلط وجود داره . حتی تغییر افکار و خواسته های تو در بین یک مسیر درست میتونه اون رو برات تبدیل به مسیر غلطی کنه . مثلا تمام تلاشت رو میکنی که پزشک بشی و ترم 4 پزشکی می فهمی به هنر بیشتر علاقه داری و هندسه ذهنت اصلا جوری تغییر میکنه که راهی که درست توش پاگذاشتی میشه بزرگترین اشتباهت . یا از این دست مثال های بارزی که کمک میکنه تعمیمشون بدیم به مسائل ریز تر . 
پیشنهاد من اینه اگر میخوای راجع به اتفاقی فکر کنی و نتیجه بگیری یا تصمیمی بگیری . سعی کنی واکاوی منطقی رو پیش بگیری . لازم نیست منطقی حتما تصمیم بگیری اما لازمه تا منطقی بررسی کنی . اون موقع حتی یه انتخاب اشتباه هم با آگاهی از اینکه یه انتخاب اشتباه هست صورت میگیره و این کمترین خاصیتش جلوگیری از گول خوردن ذهن خودت هست . ذهن تو زمانی که تو تصمیمی بگیری و اونو منطقی بدونی در حالی که آنچنان منطقی نیست . منطق هاش رو تغییر میده برای منطقی جلوه دادن اون انتخاب . توجیهات ابلهانه ای که همه ما داریم برای خودمون . 
محدودیت مغز و ذهن خوبه . 
آره خب این درست و غلط بودن که هیچوقت ثابت و معین نبوده،ولی خب نیاز به این داره که مشخص بشه ماهیتش تو اون لحظه ی تصمیم گیری چیه!
حالا نه حتمن درست و غلط یا خوب و بد!بین بد و بدتر!خوب و خوب تر!
"لازم نیست منطقی حتما تصمیم بگیری اما لازمه تا منطقی بررسی کنی"
چقد جمله ی عجیبی به نظرم اومد،خیلی عمیق بود یادم میمونه حتمن!:)

+از جواب کامنتایی که میدی یه پست جامع در میاد!:)
مرسی که واسه وبلاگت و جواباش انقدر وقت میذاری،آدمو تو این وضعیت رو به نزول وبلاگنویسی امیدوار میکنه!:)
پاسخ:
از اونجایی که تلاشم رو همیشه میکنم تا خودم تا جایی که میتونم به افکارم حمله کنم . اینکه نظری اینجا گذاشته بشه و منو وادار به سعی بیشتر کنه در مورد فکر کردن راجع به موضوعی برام خیلی مهم هست . ممنونم . 

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی