A P H E L I O N

تعارف بیجا

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۶، ۰۱:۱۲ ب.ظ

تعارف بیجا اساسا موضوع اصلی بحثی که میخواهم بکنم نیست ، تعارف بیجا در حقیقت نزدیک ترین عنوانی بود که به ذهنم رسید و همانطور که پیش تر گفتم اصلا قرار نیست روی عنوان ها وقت بگذارم چون عنوان ها چیزی نیست که بخواهد در این جایگاه تاثیر گذار باشند چون تبلیغات کلیکی که نیست که با عنوان جذاب آن دچار رعشه بشوید و بخواهید رویش کلیک کنید . در آن صورت مقلا باید می گذاشتم آخرین ایمیل های لو رفته ایدین آغداشلو . بگذریم . 

چند روز پیش ، دیروز یعنی ، بچه ای در فامیل چشم به جهان گشود ، در عین حال که ما نمیدانیم شاید برای چندمین بار بود که این اتفاق برایش می افتاد و اصطلاح علمی اش را هم فراموش کرده ام حالا :| خلاصه به دنیا آمد و اسم آن را یک چیزی گذاشتند که کاملا از رودربایستی در مقابل باقی فامیل و بزرگتر ها و سنت های دیرینه و اعتقادات نشات می گرفت . یعنی ما همه میدانستیم و منتظر یک جهش بودیم از روی این خط که همه با احتیاط سعی میکنند روی آن قدم بردارند . اما خب نشد . و از آنجا که من تقریبا اطمینان دارم از تصمیم قبلی پدر و مادر گرامی ایشان تصمیم بر این گرفتم که بیایم کنکاش کنم این ماجرا را تا خودم گرفتارش نشوم . هرچند قرار نیست بچه دار شوم اما بچه و اسم بچه و ملاحظاتی که انسان را وادار به انتخاب های دیگری میکند تنها استعاره ای است از مجموعه تصمیماتی که زیر بار ملاحظات گرفته می شود . این یکی با عرف و آن مسائل قبلی که گفته ام خب متفاوت است . تفاوت از این جهت که نوع و اندازه ی کوچکتری از عرف است در سایز یک قوم و یک مجموعه فامیل . آن قدر بزرگ و همه گیر نیست که اسم آن را عرف بگذاریم و تخطی از آن هم خلاف عرف نیست . از این جهت من با عنوان ملاحظات آن را مطرح می کنم . حالا که فکر میکنم ملاحظات بیجا هم میتوانست عنوان خوبی باشد که متاسفانه ما عنوان را از دست دادیم . 

ملاحظات بیجا اساسا میتواند خیلی گسترده باشد . مثلا چگونه ؟؟ مثلا جلوی بزرگتر پاهایت را دراز نکن . نشانه بی احترامی است ! منظورم این است این دیگر کدام جهنم است که دراز کردن پاها برای راحتی بیشتر نشانه ای از بی احترامی به شخص دیگری است :| یا مثلا برای بیرون رفتن باید کفش و لباس و شلوار بیرون رفتن بپوشی . حتی اگر بخواهی مثلا بروی یک چمیدانم همزن برقی بخری . چه لزومی دارد که من برای خریدن همزن برقی شلوار لی پایم کنم و کفش و جوراب و فلان ، من با همان لباس های معمولی توی خانه ام نا مرتب به نظر نمی رسم . من یکبار با دمپایی لا انگشتی به شلوغ ترین میدان شهر رفتم ، داخل یک مغازه تلفن فروشی شدم ، یک تلفن بی سیم برای خانه خریدم ، سوار تاکسی شدم و برگشتم ، و هیچ اتفاقی نیوفتاد ، شاید تعدادی متوجه دمپایی ام شده بوده باشند اما هیچکس جیغ کشان با دیدن دمپایی ام پا به فرار نگذاشت و در میانه خیابان زیر ماشینی که با سرعت میامد نرفت . و هیچ مدیر شرکتی به خاطر دیدن دمپایی ام از پیشنهاد معاونت شرکت اش به من صرف نظر نکرد . 

منظورم این است اصلا چرا باید بد باشد ؟؟ این چه ملاحظه ای است که ما متاثر از آنیم . اسم بچه مان را معمولی ترین و پر تکرار ترین اسم می گذاریم برخلاف میل و تصمیم قبلی مان که چه آخر ؟؟ مگر قرار است در آینده جاسوس شود و با انتخاب این اسم در پوشش قرار گرفتنش را بهینه می کنیم . چرا فکر میکنیم باید در انتخاب اسمی به همین سادگی که فقط کافی است با صدا کردنش لذت ببریم جای اینکه عادت کنیم با این اسم صدایش کنیم باید ملاحظه کنیم . چه اهمیتی دارد مثلا فلانی به فلانی بگوید شنیدی اسم بچه شان را چی گذاشته اند ؟؟ فلانچی ! . فاک دِم . این فقط تو و بچه ات هستید که باید از داشتن یک اسم لذت ببرید و این هیچ ملاحظه ای را نمی پذیرد . قرار نیست به کسی آسیبی بزنی و یا آبرویت را برایش خرج کنی . 

ملاحظاتی که اساسا رعایت نکردنشان به دیگران آسیبی نمی زند و مزاحتمی ایجاد نمیکنند چه ملاحظات بی جایی هستند ؟؟؟ من اگر بخواهم در خانه ام را گل گلی رنگ کنم تا همسرم را خوشحال کنم با گل های بنفش کمرنگ روی در در پس زمینه ی استخوانی رنگ آن . چرا باید نکنم . چرا باید به این فکر کنم که همسایه ها مسخره ام میکنند . هر کسی که رد می شود می خندد . خب مسخره کنند و بخندند . این چه ارزشی در مقابل حس خوبی که در همسرم و متناسب با آن در من ایجاد می شود دارد . یا مثلا یکبار ندیده ام پدرم مادرم را ببوسد . این چه ملاحظه ای است که می کنید خب ، ببوسید همدیگر را . وقتی نمیبوسید وقتی بهم حرف های قشنگ نمی زنید و خجالت می کشید و ملاحظه می کنید ، من باید از کدام قبرستان یاد بگیرم این ها را ، بوسیدن را نه در فیلم ها ببینم نه در مدرسه و دانشگاه یاد بگیرم نه در خانه و محیط خانوادگی ، و بعد انتظار دارید یکهو یک زندگی خوب و رویایی و عاشقانه را آغاز کنم ؟؟؟ این چه انتظاری است . چه ملاحظه ای است که می کنید آخر . مثلا من یاد نگیرم دست همسرم را در خیابان بگیرم که چه ؟؟ قرار است به خاطر نگرفتن دستش در انتهای خیابان هشتم به من لوح تقدیر و سپاس جهت این همه سنگ بودن و اهمیت ندادن به عواطف و مقاومت در مقابل خواسته های قلبی ام اهدا شود ؟؟ 

ملاحظات بیجا را همین ملاحظات میگویم . اصلا خیلی هامان نمیدانیم چرا ، فقط سعی می کنیم در چهارچوب آنها حرکت کنیم ، فقط و فقط مربوط به خودمان می شود و ما از حق خودمان و از خواسته ی خودمان برای تاثیر های جزئی در نگاه و افکار و قضاوت دیگران در مورد خودمان از آنها می گذریم به راحتی هرچه تمام تر . و اصلا قیاس نمی کنیم که اصلا لذتی که در انجام آن هست در ملاحظه و انجام ندادن و نتیجه ای که میخواهد در انتظارمان باشد یا نه هست یا نه اصلا ! ملاحطات بیجا را فاکتور بگیر . 

  • موافقین ۳ مخالفین ۰
  • پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۶، ۰۱:۱۲ ب.ظ
  • آیدین

نظرات  (۲)

یه وقتایی این ملاحظات فقط مربوط به عادتهای ما میشه و وقتی دقیق بهش فکر کنیم تازه متوجه مسخره بودنشون میشیم. البته اسم بچه مسئله ی مهمیه و ممکنه روی شخصیت یا ارتباطات اجتماعیش در آینده تاثیر بذاره. هیچ وقت نتونستم کسانی که اسمای عجیب و غیر متعارف روی بچه ها میذارن درک کنم، اسمی که حتی درست معنی و ریشه ی کلمه رو هم نمیدونن.
پاسخ:
من مخالف بخشی ام که میگی اسمای عجیب و غیر متعارف ، از یک طرف چون کلا مخالف تعارفات هستم . از طرف دیگه چون اسم به خودی خود قرار نیست معنایی داشته باشه ، شاید قسمت اعظمی از اسامی صرفا صداهایی هستن که بشر خودش بهشون معنا بخشیده ، اینطور نیست که من اگر اسم پسرم رو بذارم تونتاپاکو یه اسم نا متعارف زشت باشه . اگر من و پسرم از این اسم لذت ببریم و یا حتی نه من ، صرفا پسرم . از دایره تعارف و عرف اصلا قضاوت اون خارج هست . به نظر من . که اسم یک مثال بود البته . 
متوجه هستم که مثاله. شما از کجا نومیدونید نظر یه آدم که هنوز به این دنیا نیومده درباره ی بخشی از هویتش چیه؟  
پاسخ:
ما نمیدونیم . این همون چیزی اِ که عوض کردن اسم رو منطقی میکنه . که یکی دیگه از چیز هایی اِ که شامل ملاحظه میشه و از نظر من ملاحظه در موردش معنایی نداره . شاید من بخوام اسمم چیز دیگه ای باشه اما عوض کردنش واسم آسون نیست . یا خیلی ها اسم شناسنامه شون با اسمی که صداش می کنن فرق میکنه . چون مثلا سفارش پدربزرگش بوده اون اسم . 
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی