A P H E L I O N

اتفاقات استعاره ای

دوشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۰۴ ق.ظ

تیتر را مثل همیشه سخت نگرفته ام . یعنی میشود چیز های دیگر و بهتری هم نوشت . اما سخت نمیگیرم . 


کوتاه میکنم . 

از بیرون آمدم . لباس هایم را در آوردم . خواستم آویزان کنم لباسم را ، به محض رها کردنش از روی جا لباسی افتاد . 

واکنشم مثل همیشه بود . شدید . ری اکشنی کاملا هیجانی همراه با گم کردن دست و پایم . 

در این بین که لباسم را از پایین برداشتم و دوباره آویزانش کردم به این فکر کردم که واقعا چه نیازی به این واکنش بود . حتی در بهترین حالت اگر میتوانستم لباسم را قبل از افتادن بگیرم باز هم تغییر خاص و یا نفع و ضرر خاصی از آن حاصل نمی شد . در بدترین حالت هم که لباس روی زمین می افتاد هم همینطور . بعد به لیستی از این چنین واکنش هایم فکر کردم . واکنش هایی به مراتب بزرگتر از بهترین و یا بدترین نتیجه ای که میتوانست رقم بخورد . برایم جالب بود . با علم به اینکه میدانستم اگر لباس روی زمین بی افتد اتفاق خاصی نمی افتد باز هم میخواستم از روی زمین افتادنش جلوگیری کنم و این فرصت را که با آرامش لباس را از روی زمین دوباره بردارم و آویزان کنم از خودم گرفتم . در ادامه به این فکر کردم که چقدر در زندگی همچین واکنش هایی از خودم نشان می دهم . واکنش هایی که میتوانند جایشان را به کمی تامل و بعد با آرامش پیش رفتن بدهند اما من با عجله و استرس سعی در انجامشان دارم . 


چه کسی می داند افتادن یک لباس ، میتواند چه رشته افکاری پدید بی آورد . 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • دوشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۰۴ ق.ظ
  • آیدین

نظرات  (۲)

خیلی هاشون دست خودمون نیست آخه. انعکاسی. پیاما نرسیده به مغز تو نخاع خودشون تصمیم گیری می کنن و ما رو وادار به واکنش می کنن. سخته بخوای روش کنترل داشته باشی. لعنتی ها اصن نمی ذارن قضیه به مغز برسه...
پاسخ:
دقیقا همینطوره . خیلی از رفتار ها و واکنش ها از پیش برای ما تعیین شده مگر خودمون بخوایم با دست بردن توشون ( توی خودمون ) تغییری درشون ایجاد کنیم . و وقتی آدم ها مختلف در شرایط مختلف رفتار های متفاوتی نشون میدن یعنی این امکان وجود داره . 
احساس برنده شدنِ خفیفی به من دست میده، اگه قبل از افتادن بگیرمش! در مورد ظرف‌ها که دیگه چند برابره! 
اگه بخوایم تغییر ایجاد کنیم توی این رفتارا، میتونه انتخابی باشه؟ مثلا این دو مورد شبیهن تقریبا، میشه کاری کرد که فقط واسه اولی تامل و آرامش جایگزین واکنش عجله‌ای شه؟
پاسخ:
البته ظرف و شلوار توی احساس برنده شدن درسته مشترک هستن باهم ولی قطعا د نتیجه باهم یکسان نیستن . ظرف بیوفته میشکنه . گرفتن نگرفتنش فرق داره . شلوار هم یجایی ممکنه باشی بیوفته کثیف شه . شکلات مثلا بیوفته نمیتونی برداری بخوریش . صرفا منظورم مواردی بود که واقعا در نتیجه تغییری ایجاد نمیکنه جایگزین شدن این واکنش هیجانی با یک واکنش دیگه . 
دقیقا منم میگم باید انتخابی باشه . با آگاهی واکنش نشون بدیم . نسبت به رفتارمون کنترل داشته باشیم . اینجوری حتی واکنش های هیجانی هم با دقت بیشتر انجام میدیم و اون دست پاچگی رو ازش حذف میکنیم . ولی خب سخته از اونجایی که ما آدم ها کلا انقدر کامل نیستیم که به همه جنبه ها بتونیم دست پیدا کنیم و کنترلشون کنیم . ولی امتحانش ضرر نداره . 
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی