A P H E L I O N

یک متخصص اساسا چگونه است

سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۸ ب.ظ

همانطور که همه میدانیم ، یک سری انسان ها هستند که آنها را متخصص میگویند . عموما به دکتر هایی که متخصص هستند متخصص میگویند البته و مثلا به تعمیرکار هایی که متخصص هستند نمیگویند متخصص . به هر حال ما یک سری آدم هایی داریم که متخصص هستند و یک سری دیگر قبول دارند که این یک سری متخصص هستند . و این یک چرخه هست که آدم هایش مرتبط در موضوعات مختلف جایشان عوض میشود . گاهی میشوند متخصص گاهی میشوند تایید کنندگان یک متخصص دیگر . 

حال اینکه متخصصان چه ویژگی هایی دارند موضوعی است که من میخواهم بررسی کنم و در همین ابتدای کار باید بهتان بگویم که من یک متخصص در این زمینه نیستم . و این خود یک پارادکس کلی را در صحت مطلبی که در ادامه خواهید خواند طبیعتا ایجاد میکند . یا شاید هم آخر به این نتیجه رسیدیم که من یک متخصص در تشخیص تخصص دیگران هستم . به هر حال به تعداد انسان های روی زمین تخصص وجود دارد برای کسب کردن .  که میتواند شعار جهانی سال های دور آینده هم باشد . که اگر باشد این خودش من را یک متخصص در پیش بینی شعار های سال های آینده ی دنیا میکند .  پس فهمیدیم که اولین ویژگی یک متخصص صحت حرف هایش است . یعنی همین حالا  من یک متخصص نیستم اما اگر 248 سال دیگر شعار جهانی سازمان ملل شود "هر انسان یک تخصص" من میشوم یک متخصص در همان چیزی که چند لحظه پیش گفتم و طولانی است نوشتنش . اما صحت حرف هایم به تنهایی کافی نیست چون همانطور که باز الان دیدیم میتواند صحت حرف هایم کاملا شانسی و اتفاقی باشد . طبیعتا اگر یک نفر در پوکر دو دست پیاپی فول هوس میشود متخصص پوکر بازی کردن نیست چون فول هوس شدن ربطی به تخصصش ندارد و اگر با 2 پیر میتوانست دست را ببرد آنوقت میتوانستیم تا حدودی آن را متخصص بنامیم . اما با فول هوس ، هرگز ! 

پس چیزی که در تشخیص یک متخصص باید به آن دقت کنیم این است که حرف ها و مدل هایی که مطرح میکند شانسی نباشد . فرق یک متخصص به صورت کلی با یک خر شانس این است که شما میتوانید از متخصص توضیح بخواهید . یعنی اگر یک متخصص بگوید چایی نبات بخور شکم دردت خوب میشود . میتوانید بگویید چرا ؟ و با این جمله " چون حاوی موادی چون ساکارز و . . . است که باعث تقویت . . میشود " رو به رو میشوید . اما اگر ننه بزرگتان بگوید چایی نبات بخور تا روند پیشرفت سرطان مغز استخوانت کند شود ، و شما بگویید چرا ؟ با این جمله " من ننجان خودم هروقت مریض مشدم چایی نبات با یک مادده مخدر مداد من خوب مشدم" رو به رو خواهید شد . که این خودش نشان دهنده نکته ی دیگری است که یک متخصص دارد و یک معمولی ندارد . 

در حقیقت تخصص یک جور هایی آموختنی است و فرقش با دیگر آموزه های معمولی این است که تخصص پاسخ مشکل نیست . روند حل یک مشکل است . یعنی چای نبات پاسخ است برای شکم درد . ولی ساکارز روند پاسخ است . که ساکارز را متخصص میداند ولی ننجان نمیداند . پس صحت مطالب و اتفاقی نبودنش و اینکه بداند چه میشود که آن میشود تا حالا از چیز هایی بودند که یک متخصص درون خودش دارد . 

اما همه ی متخصص های خب مانند کل چیز های دیگر هستی و حتی مانند ماشین های یک خط تولید پراید طبیعتا مانند یکدیگر نیستند و با هم فرق دارند . که این فرق گاهی کاهشی و گاهی افزایشی هست . یعنی یک تخصصی بیشتر می ارزد و یک تخصصی کمتر و خب طبیعتا اول از همه تعداد کسانی که آن تخصص را دارند مطرح است برای ارزش گذاری روی آن تخصص . دقیقا همانچیزی که دکتر های متخصص با آن به مردم فرو میکنند ناشی از تعداد کمشان هست . و البته آن فرو کردنی که تعمیرکار ها میکنند از مهارتشان است چون کم نیستند . مهارت دارند . یا در حقیقت دو تخصص را با یکدیگر تلفیق کرده اند . که دومی تخصص شایعی است . فرو کردن را میگویم . شایع است ولی تلفیقش با دیگر تخصص ها خطر آفرین هست . مانند آنفلوآنزا ی مرغی . 

اما از ویژگی های یک متخصص دور نشویم . متخصص ها عمدتا نگاه منقبض شده و دستانی زیر چانه دارند . یعنی در تخصص های مختلف این موضوع متفاوت است . یک نصاب ماهواره زمانی را برای نگاه گیرا به همراه پلک های منقبض شده به کنترل و منوی ریسیور صرف میکند در حالی که یک متخصص طرح سوالات کنکور همان نگاه و همان زمان را صرف دیدن نقطه ای که با مداد روی کاغذ سوالات ایجاد کرده است میکند . و به همین منوال در تمام تخصص های دیگر هم این زمان و این نگاه صرف دیدن چیز های میشود . 

اما بارز ترین ویژگی یک متخصص تشخیصش است . تشخیص با صحت البته خب فرق دارد . که فرقش واضح است و اصلا نیازی نبود که اشاره کنم به فرق داشتنشان . تشخیص صحیح اما درست است که بارز ترین است اما لزوما لازم نیست . که لزوما لازم نیست عجب ترکیب جالبی است که نمیدانم از نظر نگارشی درست است یا نه . حالا ولش کن . تشخیص درست کلا در این مقطع زمانی که در آن هستیم لازم نیست . یعنی تشحیص به تنهایی شما را متخصص میکند . چون شما متخصص هستید و آن ها که برایشان تشخیص میدهید متخصص نیستند پس لزومی ندارد که تشخیصتان درست باشد و همین که یک چیزی بگویید برایشان کافی است . مگر در مواردی که تابلو است . مثلا اگر متخصص تعمیر ماشین لباسشویی هستید اگر تشخیص بدهید و چرخ ماشین لباسشویی نچرخد تابلو است . ولی اگر متخصص خون هستید میتوانید بگویید هموگولوبین خونتان پایین است هفته ای دوبار خون بزنید درست میشود . جگر هم یادتان نرود بخورید . البته شاید هم سرطان باشد ولی فعلا خون بزنید چون الان سخت است بگویم سرطان دارید یا نه . چون باید یک ساعت وقت بگذارم و با دوستانم تماس بگیرم . ولی خب فعلا خون زنده نگهتان میدارد تا وقتی که مغز استخوانت کاملا از کار بیوفتد و تشخیصش برای من از تشخیص شب و روز آسان تر شود . 


خب دیگر تقریبا فهمیده ایم یک متخصص چه ویژگی هایی دارد . حال اگر نظرتان این است که من یک متخصص در تشخیص تخصص دیگران هستم که چه اهمیتی دارد و اگر هم نه . که باز هم اهمیتی ندارد . اما برای اینکه یک متخصص خوب شویم کافی است اهمیت بدهیم . اهمیت دادن از معیار های اصلی یک متخصص نیست . ولی اگر اهمیت نمیدهید و تشخیص میدهید قطعا شما یک متخصص خوب نیستید . قطعا اگر اهمیت نمیدهید شما یک خط تولید پراید هستید . دیگر چه بگویم که به خودتان بیایید . اگر متخصص هستید . اهمیت دهید . و این را خودم میدانم که قرار نیست با این پست هیچ متخصصی به خودش بیاید و اهمیت بدهد . و چه اهمیتی دارد ؟ 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۸ ب.ظ
  • آیدین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی